Jump to content

Work from France

Pierre-jean Guibert

Recommended Posts

Hello, thank's for the acceptation. I'm french, and I have create a profil on your forum because I found lot's of information here. (more than french forum). I work with NO power tools. Only fire, file and stone, quenching and tempering with forge... I work with 1095.

I have make steel from raw ore with friends and one of my project is make more bloom and more welding with no flux because I love it! I'm in a volcanic area in France (Auvergne) so i have hematite and refractory clay.

343139584_946870636357645_2574198450880336276_n.jpg

348443311_1319305468620365_7022925559579308470_n.jpg

350484687_998893161287251_7275489512771230841_n.jpg

IMG20230727195143.jpg

IMG20230826123234.jpg

IMG20230826123250.jpg

IMG20230826123308.jpg

• Like 12

Welcome to you.

Very nice work. I like your style.

I started with "fire and file" and I can appreciate the work it takes to produce good blades.

Accueillir. magnifique travail. J'aimerais beaucoup voir votre fourneau pour fabriquer de l'acier à partir du minerai.

“So I'm lightin' out for the territory, ahead of the scared and the weak and the mean spirited, because Aunt Sally is fixin’ to adopt me and civilize me, and I can't stand it. I've been there before.”

The only bad experience is the one from which you learn nothing.  

Josh

http://www.dosgatosdesignsllc.com/#!

https://www.youtube.com/channel/UCdJMFMqnbLYqv965xd64vYg

J.States Bladesmith | Facebook

https://www.facebook.com/dos.gatos.71

https://www.etsy.com/shop/JStatesBladesmith

Welcome aboard. Very nice work.

"The way we win matters" (Ender Wiggins) Orson Scott Card

Nos qui libertate donati nescimus quid constat

Thank's for all your comment! Alan, I try to use google translate too... :) 

Joshua we have many furnaces (crucible steel, wootz, bloom, little, big...) I can make photo of process and furnaces when we use it if you want! I try to found information to do very little bloom (1kg) and to do crucible steel but in bar shapped (to work with only hand tools, and alone).

Today I have finish a blade... Full hamered surface and just metal brush to polish. After this treatment, one hour in hot vinegar. The wood chisels is to make the japanese style handle, i try a new geometry so the handle is'nt finish. I think it's too large to work precisely (1cm). The newt will be around 0,5cm.

The glue used is knife cement. (rosin of pine (collected in nature), brick and oil). It's removable with hot water and very very strong!

IMG20230831102242.jpg

IMG20230831102327.jpg

IMG20230831102428.jpg

Edited by Pierre-jean Guibert
glue
  • Like 4

• 1 month later...

New work. Test of welding with woodashes as flux, I must make an axe with this flux. It's free but you must have clean surface (hammered with water), good temperature, tight surface... Use it like a joint to block oxygen, not directly on the surface before folding to not have inclusion! Like a joint, it's very good!

And the knife is a test with a sculpted look handle and a treatment with pine tar. I'm curious if it's a good idea for a bushcraft knife!

To quench i use the shadow of austenite transformation. You call that recalescence and decalescence. 

A question, do you know what is the temperature when scales melt? I'm curious to do a test: Fold a piece of steel like 1095 with lot of scales, and weld at high temperature without flux. Scales just melt and make inclusion or they change of structure? (become again iron?)

Bonne soudure.jpg

IMG20231002133753.jpg

IMG20231002133819.jpg

Quench méthod

On 10/2/2023 at 8:07 AM, Pierre-jean Guibert said:

Scales just melt and make inclusion or they change of structure? (become again iron?)

It will become iron again IF your forge atmosphere is reducing/ fuel rich.  If oxidizing/ fuel lean, it will be an inclusion and not melt.   Google Translator says: Il redeviendra du fer SI l'atmosphère de votre forge est réduite/riche en carburant. Si le carburant est pauvre en comburant, ce sera une inclusion et ne fondra pas.

• 4 months later...

Aujourd'hui j'ai pu finir un couteau. Il est entièrement forgé au marteau, pas de lime sauf sur les profils. Après forgeage j'ai utilisé du papier à poncer grain 120, 280, 400 puis 600. Mon but était de retrouver la finition de certaines tanto de l'époque d'Edo, avec des traces de feu légèrement visibles et quelques fines rayures. La gangue réfractaire est faite maison avec 1/3 d'argile de forêt, 1/3 de grès pilé en poudre et 1/3 de charbon de bois pilé en poudre également.

Je m'approche de ce genre de finition! J'ai également travaillé sur ma nouvelle forge en m'inspirant des travaux de Lee Sauder, avec un foyer en cendre de bois !

IMG20240225141215.jpg

IMG20240225141247.jpg

but
  • Like 4

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Travail fini aujourd'hui... 1095 trempe à l'huile. L'émouture est intégralement forgée au marteau, seul un polissage au papier à poncer a été effectué. La ligne de trempe est beaucoup plus haute que la gangue d'argile, je pense que cet acier durci beaucoup trop profondément. J'ai eu beaucoup de problèmes à la révélation, il y avait un hamon beaucoup plus bas, puis ensuite la partie juste au dessus a commencé à noircir également... 5 révélations de 45 secondes chacune avec essuyage des oxydes avec une éponge douce ont permis ce résultat. Perchlorure de fer avec eau distillée (4:1)

Au niveau du manche il s'agit d'une peau de raie, avec une enveloppe de paracorde, c'est confortable mais je pense qu'à l'usage c'est peu pratique (non amovible pour l'entretien de la lame...)

IMG20240404133823.jpg

• Like 2

Pierre-Jean,

I like your work and the idea of working with minimal tooling. Some of your approaches make me think “ wow, this guy is really making it hard for himself”. 
Regarding the welding with wood ash as flux and the melting point of scale. If the scale is pure iron oxide the melting point is very high, around 1500 C . If it is a mix of silica and iron oxide the melting point may be as low as about 1200 C or so. Folding iron oxide ( as Alan said) into a blade may not be a good idea but if you are using ash during that test you may actually be creating a flux of ironoxide/silica which would migrate by capillary action to your weld surfaces and allow you to have a good weld. This silica iron oxide mix is the flux used for weldingn in the old days in many places.  
If my comment is out of sinc. With what has been written above it is because I have not yet translated all the comments.

Edited by Jan Ysselstein

• 1 month later...
On 08/04/2024 at 16:16, Dick Sexstone said:

Je remarque que votre enclume est détenue par des billettes de "Damas"....

Il s'agit de blocs de bois qui ont un peu brûlé ce qui fait apparaître ces nervures, mais c'est vrai qu'on dirait des billettes de Damas!! 

On 04/04/2024 at 19:05, Jan Ysselstein said:

Pierre-Jean,

J'aime votre travail et l'idée de travailler avec un minimum d'outillage. Certaines de vos approches me font penser « wow, ce type se rend vraiment la tâche difficile ». 
Concernant le soudage avec de la cendre de bois comme flux et le point de fusion du tartre. Si la calamine est de l'oxyde de fer pur, le point de fusion est très élevé, autour de 1 500 C . S'il s'agit d'un mélange de silice et d'oxyde de fer, le point de fusion peut être aussi bas qu'environ 1 200 °C. Plier de l'oxyde de fer (comme Alan l'a dit) dans une lame n'est peut-être pas une bonne idée, mais si vous utilisez des cendres pendant ce test, vous risquez en fait de créer un flux d'oxyde de fer/silice qui migrerait par action capillaire vers vos surfaces de soudure et vous permettrait pour avoir une bonne soudure. Ce mélange d'oxyde de fer et de silice est le flux utilisé autrefois pour le soudage dans de nombreux endroits.  
Si mon commentaire est sincère. Avec ce qui a été écrit ci-dessus c'est parce que je n'ai pas encore traduit tous les commentaires.

Vous avez raison, je devrais faire un test! J'ai aussi pilé un bloc de grès que j'ai trouvé près d'une rivière, c'est de la silice pratiquement pur, j'ai envie de l'essayer aussi, il n'y a rien de plus cool que de ramasser dans la nature des items qui nous servent à la forge!

En attendant j'ai fait un couteau de bushcraft, trempe intégrale en 1095. Il s'est tordu à la trempe (dans la colonne vertébrale ET également une ellipse) , j'ai fait le revenu immédiatement. Ensuite j'ai attendu le lendemain et j'ai utilisé la même technique que pour mes lames trempées avec l'argile...  Taper à froid, très fort avec un maillet en bois sur une souche concave. Ca a super bien marché!! J'en ai profité pour redresser quelques lames trempées totalement, avec cette méthode. Je suis très content, aucune casse, je croyais pourtant que cela ne fonctionnait que sur les trempes sélectives!! Contrairement à l'étau où j'en cassait régulièrement, ici tout s'est bien passé.

IMG20240513114703.jpg

IMG20240513160648.jpg